Pages

Monday, June 16, 2014

Part 3 : Study .

Assalammualaikum .

Macam mana nak study kat matrik ni dah la semua nak cepat , banyak quiz , test , pastu ada penilaian markah pb sepanjang masa lagi tuh . macam mana nie macam mana !!?? . hoi rileks ah junior dan bakal2 sekalian . aku masa awal2 pun macam korang jugak . nervous , takut semua ada . pastu mula la aura negatif masuk berlumba kata susah la tu lah , oh tak boleh okay takboleh , kena hapuskan secepat mungkin rasa itu , kena positif positif dan positif okay , so meh sini aku share sikit cara aku cemana . cehh .

Pada awalnya aku ada cakap kan salah satu problem aku masa awal2 kat matrik dulu adalah org lain tangkas jawab soalan lecturer bg time kuliah dan aku kebluran dan rasa ketinggalan plus rasa "bodoh" nya aku nie T.T . haa tu diaa . tapi macam mana aku boleh catch up balik ? okay here is the tips . aku hiraukan semua negatif thoughts yg ada dan selalu jugak pesan kat diri "hanis , Allah tahu kau boleh , jangan putus asa cuma kau lambat pick up sikit je okay . hanis boleh buat ! " haaa punya la aku hembuskan kata2 semangat kat diri sendiri *bukan senang T.T* sebab hanya diri kau je boleh bantu kau . serius . then aku akan make sure if aku ada problem dgn certain topic ke apa , aku pastikan by hook or by crook kena fahamkan dan expert kan masa tu jugak . haa challenge diri sendiri . so far Alhamdulillah aku rasa method tu sangat berkesan . next tips aku is before entering my kuliah aku akan selak2 notes dulu supaya tau la jugak apa isi2 dalam tu , so that kau tak terkejut beruk kat kuliah nanti ngan benda baru . okay ni tips aku amik dari pelajar2 yang cemerlang ! hehe .

Selain tu , cara aku adalah aku akan buat short notes untuk topic2 yg critical utk aku. mudah . kau boleh olah sendiri dan boleh tengok2 last minit before nak masuk exam hall . ceh . tambahan lagi , kalau kat matrik nie kau jangan segan silu nak jumpa ngan lecturer nak menanya soalan ke hape. memang rugi sangat kalau kau malu. serius ni. cuba jadikan cubical tu macam bilik kedua kau lepas bilik tidur kau . seronok tau bila kita selalu jumpa lecturer tanya benda xfaham , then bila dah dapat pencerahan . nikmat ilmu ! nikmat ! secara tak langsung jugak kau boleh kamcing sekali ngan para lecturer sekali . hihi ! Next . ini penting sangat . bila kita dah ada ilmu , ringan2 kan mulut berkongsi ilmu tu dengan orang , toksah la kau nak simpan sesorang , tak seronok and tak worth it pung . betul aku cakap , lagi banyak kau bagi ilmu kat orang , lagi banyak kau dapat ilmu . fakta .

Kawan . Ni lagi satu hal , nak berkawan tu berpada woi , jangan sampai 24/7 kau nak get along ngan kawan je ?? useless . means aku bukan nak kata berkawan tu tak boleh , boleh je , tapi jangan leka ikut kawan2 kau pergi meronggeng kesana kemari tanpa dapat input yg berilmu . senang cite pepandai la kau jaga diri . jangan gaduh pulak , duduk asrama nie tak seronok la gaduh2 ngan kawan , sbb memang muka kau muka dia je yg selalu ada , so ayuh kita berukhuwah ! hehe . Study group ? oh ya ya , aku bukan jenis study group person , sebab bagi aku kalau study group mesti melencong ke lain , so banyak masa terbuang kat situ T.T so aku lebih prefer study sendiri la untuk diri aku . ada jugak aku join study group masa nak dekat exam, haa itu berkesan , sebab masa tu aku buat ngan classmates SixSists pasal subject biology , as we all know biology kan banyak benda nak kena tahu , MasyaAllah ! so memandangkan kitorang ada 6 orang para gegurl , each of us amik tajuk2 yang kita sendiri tak expert . so that kita boleh tekankan and fahamkan dengan lebih detail la ngan topik yang kita tak faham tu dan bila dalam study group kita boleh "muntah" kan balik apa yang kita faham dengan orang supaya lebih faham dan dapat pencerahan mana yang tak cerah lagi . so that bila time exam nanti , keluar je soalan tu , kau dengan taman bunga hati dengan lajunya menjawab soalan tu dengan confident level tahap maximum , nikmat ! Alhamdulillah .

So aku rasa ni lah serba sedikit yang aku boleh share kat sini ngan korang tips aku . act bukan semua tips ni datang dari aku , tapi mostly aku dengar dari pelajar2 yg cemerlang dorang gunakan tips nie , haa satu lagi lupa nak habaq maii , toksah tangguh2 nohh , nanti kau jugak terjelopok nanti macam aku penah buat dulu T.T *how bad i am !* tapi kan lain orang lain cara study dia , kau tak boleh sesuka hati nenek moyang kau nak judge the way dorang study . toksah toksah , nanti kau yang sakit jiwak ! so last but not least , utk aku cara ni sangat berkesan untuk diri aku . hehe . Adios !

: contoh mind map yang dah aku buat . bila gabung . haa nie dia , tapi baru sikit nie , aku tak gabung semua lagi . banyak mau hapal ! :

: sticky notes kata kata semangat aku yg sentiasa aku baca dikala hati sedang lara . ceh :

: koleksi mindmapping yang dah aku buat . worth it ! and i love it ! haha :

: wa cakap sama lu , ini tempat banyak seronok ! feveret port aku utk study secara efisyen . kihkihkih :

(: SIXSISTS kesayangan aku :)






0 komen:

Post a Comment

Facebook saye =D

rhythm of the world