Pages

Monday, June 9, 2014

Part 1 : Journey 1

Assalammualakum .

setahun sudah berlalu . post terakhir cerita tentang tawaran ke matrikulasi . sekarang sudah menjadi alumni kolej matrikulasi pahang(gambang) . alhamdulillah bersyukur tak terhingga berjaya menamatkan pengajian :)

okay part 1 ni aku nak cerita permulaan aku kat matrik and pengalaman .

maka pada 27 mei 2013 berdaftar la aku ke kolej matrikulasi pahang(kmph) . ha time tu aku relaks gila melepaskan ibuayah aku pulang , gentle tak nangis , cehh takdelah time tu rasa mcm blur blur lagi , so okay je time tu . hiks .

pastu seminggu minggu mppb pun berlalu dengan jayanya. alhamdulillah , penat dia , pergh hilang berat badan dgn banyak jugak lah aku dibuatnya , seriously .

Minggu pertama belajar, btw aku pelajar pst sains modul 3 . Aku jadi cengeng mu tau dok ! hari-hari aku nangis sbb aku stress dengan banyak sebab , meh sini aku list kan :
-kena print out all notes and ques tutorial from portal kmph
-dalam kuliah semua tangkas menjawab soalan lecturer dan kau kat situ ke"blur"an.
- perasaan tak cukup masa nak makan , nak tidur , nak study .
- perasaan dimana kau still belajar nak adapt ngan new environment
- perasaan  yang kau dengan diri kau je , takde kawan yg kau kenal .
- perasaan background org lain semua hebat2 tapi kau jauh sekali ,
- dan kelajuan lecturer ajar perghh, macam lari kena kejar ngan hantu !

haa , so tu lah antara sebab2 dia , bukan mengeluh , tapi ni jujur apa yang aku rasa pada awalnya , yelah mana taknya , masa nak masuk gerun juga sebenarnya sbb semua kata susah lah , cepat la , susah nak score pointer tinggi and all negative thoughts la kan , tapi fatin hanis kena positif dengan macam macam mana pun ! wajib ! 

maka memula sem 1 tu aku memang struggle tahap gila punya sampai rasa macam terputus dengan dunia luar , no friend , no internet , no twitter , no facebook and BIG NO to WIFI ! seriously , mmg rasa diri innocent dan sangat disiplinnya la si hanis nie. Ada sorang kawan aku sampai cakap ngan aku time makan kat cafe "hanis, cool down, kau nampak rushing , resah , macam lifeless" tergamam jugak aku sekejap . Tapi aku take it as positive comment la sebab dia kawan aku , dia sayang aku , haha , mungkin dia rasa sepi mungkin . haha. 

Kitorang kat sana time lab dibekalkan sorang satu lab coat dimana kau boleh feeling2 ala ala doktor gitu . haha . seronok weih dapat lab coat and manual book . okay manual book tu mcm reference kita nak buat experiment la , tapi kau ingat kau boleh sesenang nak tengok je ke , oh tidak okay tidak , kitorang kena buat olahan sendiri which means kena buat buku jotter sendiri . haa okay takyah nak cite pepanjang la pasal tu , tapi waktu lab adalah waktu kegemaran aku sebab 2 jam dan kau tak mengantuk sbb all the experiment u've to handle all by yourself tapi lead by our lecturer la , pastu kau takde dah nak duduk jadi observer tak bergaji kepada kawan kau , nak rileks rileks tak nak buat experiment macam zaman sekolah dulu, tak boleh tak boleh , kau sendiri kena buat from A sampai la Z , markah semua tu . tapi serius seronok . kalau pakai lab coat kemain semua berselfie bagai , haha . 
: first time bergambar dengan classmates dan memakai lab coat.


: muka seronok tengok hasil kerja sendiri . warna warni . excited ! :

Makan . okay part makan kat sini macam kat tempat lain lah , ke cafe la gamaknya , so luckly bilik aku berdepan dengan cafe A dimana cafe tu sangat famous dengan budak kmph T.T , bukan apa , meriah woi dengan makanan , tu orang suka datang kot. tapi Alhamdulillah makanan dia memang sodap bak hang ! haa so aku kat sana makan pagi and makan petang je , kuantiti at that time sikit je amik , sebab entah la , aku bukan diet tapi selera kurang sikit , hanya amik ayam ayam dan ayam, tak pernah beli ikan , cerewet ! so bila balik mereka kata muka nampak cengkung la kurus la apalah , haha , suka aku ! cehh betul la , jujur ni , haha .  
Masa tengah sem aku dah sebati sikit ngan keadaan sekeliling dimana dah berani online , berborak tak ingat dunia and sebagainya la . Oh ye, masa exam mid sem kan , kitorang punya time exam tu langsung tak seronok , menyeksakan ya amat sebab exam tu lepas raya ! right away after raya terus exam , gila ! tak beraya aku kau tau *tipu* ceh tak lah , aku raya jugak tapi ngan notes and everything . malam raya orang pergi takbir raya, yg aku dok siapkan past year chemist , pastu masa orang sibuk memasak rendang ketupat semua , aku sibuk revise past year bio , masa para anak dara basuh pinggan , aku dok kat ampaian mengadap dorang sambil dok hafal sc comp , perghh ! seronok kau ! seriously , nikmat ! dan hasil dia masa tu agak sedih tapi aku bersyukur jugak sebab tak failed tapi ada C . cisss !

Masa akhir sem , final sem 1 kitorang dah start busy dengan nak habiskan chapter , tutorial and so on la . Aku kat sana jenis suka bawa diri sendiri . Means aku suka bergerak jumpa lecturer sendiri , buat assignment sendiri , study sendiri semua sendiri . bukan kedekut ilmu mahupun tak suka bergaul , cuma aku lebih selesa dan tenang dengan cara macam tu . rasa berbaloi dan aku sedang mempraktikkan diri ini untuk berlatih cara life kat uni nanti when no one else will care to you and all depends on yourself ! seriously . okay back to final exam , masa study week aku tak struggle sangat pun, main main . aku tengok movie la tu la ni lah, haih hanis sangat main main , bukan apa mungkin otak aku minta rehat sekejap . mungkin . Dan exam berakhir , aku cuti dengan girangnya , tapi Allah "tarik" sesorang dalam hidup aku . sedih . 

: katil kesayangan , selesa :

: tak sangka sekelas ngan wani lokman >.< :

: time ni ada sesi photoshoot class . so kitorang planning pakai warna pink :





































0 komen:

Post a Comment

Facebook saye =D

rhythm of the world